سئو تکنیکال چیست | موارد فنی Technical SEO
چرا به اجبار باید سئو تکنیکال را یاد گرفت :
خیلی از موارد دیده شده طرف نکات محتوای خوبی تولید میکنه حتی برای سایتش از یک گرافیست کار کمک گرفته ولی وقتی داره تو کلمات کلیدی کار میکنه و صفحه مورد نظرشو با صفحات رقبا چک میکنه میبینه از هر لحاظ از دید خودش سر تر ولی در صفحه دوم هست یا جریمه میشه خلاصه کلافه میشه نمیدونه باید چه کار انجام بدهدو به دلیل غروری هم که دارن از یک سئو کار کمک نمیگیره . دلیلشم ساده چون از همان ابتدا نکات سئو کلاه سفید به درستی رعایت نمیکنند و این جوری همه زحمت آنها نابود میشه یکی از مواردی که برای مشتریان همین چند وقت پیش دیده بودم طرف سایت زده بود و ادرسه صفحش هم با www بالا می امد و هم بدون www رسما دوپلیکیت کامنت تولید میکرد. بعد که بهش می گفتیم چرا این جوری شده میگفت سایت قبلا یکی زده بود من رفتم سایت گرفتم ازش و خودم سئو یاد گرفتم و شروع کردم به کار ( حالا خودش یادگرفته بماند چطوری یاد گرفته چقدر تست خطا کرده چقدر تجربه داشته) به قول شاعر که میگه خود کرده را تدبیر نیست.درست مثل اب تو هاونگ کوبیدن بوده نتنها هیچ رشدی نمی کرد بله بعد از مدتی دیگه اون دامنه بدرد نمیخورد دیگه.و از دست ما هم کاری بر نمیومده مگر اینکه از اول دوباره طراحی سایت بشه و بقیه موارد.پس به اهمیت Technical SEO امیدوارم پی برده باشید که چقدر مهمه.
سئو تکنیکال چیست؟
سئو تکنیکال به طور ساده به چند قسمت تشکیل میشود.سئو داخلی ، سئو خارجی بر میگردد.در واقع شما تمام کارهای قابل مشاهده برای ربات های جستجو که انجام میدهید را طوری ساختار بندی میکنید که به بهترین شکل قابل فهم باشد و از لحاظ فنی صحیح و سالم باشد.
در واقع تمامی کارهای که ما در ساختار بندی سایت انجام میدهیم به صورت مسقیم و غیر مستقیم به این مبحث برمیگرده اما یک سری موارد مهمی داره که در زیر بهش میپردازم. دقت داشته باشید با خواندن مباحث این مقاله شما به طور کامل مسلط به این موضوع نخواهید شد چون خود این موارد وابستگی به موضوعات دیگری دارن پس توصیه میکنم ابتدا به مقالات آموزش سئو در سایت الو وب و یا منابع دیگر مراجعه کنید و سپس وارد این موضوع شوید تا پیچیدگی براتون پیش نیاد
1-استفاده از تگ canonical :
این تگ بیشتر برای سایت فروشگاهی ارزشمند است و صاحبان این سایت ها رو از خطر duplicate content محافظت میکند .این تگ باعث خواهد شد که صفحه از سایت شما منحضر به فرد بودن آن صفحه و یا ارتباطش به صفحات دیگر داره تایین میکنه .پس بهتر اگر صفحاتی از شما از نظر عنوان و یا موضوع به یکدیگر شبات دارند بهتر از این تگ canonical استفاده کنید و با این کار موتور هایی جستجو را هر چه بیشتر راهنمایی کنید قبل از این که آن ها برای موضوعات مشابه شما تصمیم گیری کنند و یا مورد خشم گوگل پاندا قرار بگیرید.
در بعضی موارد هم پیش میاد که وب مستران از این تگ استفاده نمیکنند و لی اتفاقی هم نمیوفته بروشون باید بگم تو این مورد یا خود موتورهای جستجو تشخیص میدهند که محتوای اصلی شما کدام است و یا خود وب مستر صفحات تکراری سایتشو پاک میکنه مثل راجب یک موضوع دو تا مطلب منتشر کرده با عنوان های یکسان و یا محتوای یکسان که هر دو صفحه رو در قالب یک پست نشان میدهند و یا محتویاتی در سایت وجود دارد که برای کسی ارزش نداره و تکرار شده در قسمتهای مختلف که بهتر همه رو در یک صفحه نشان داده بشود و از بقیه جاهها پاک گردد.
بستن دسرسی صفحات مختلف به موتورهای جستجو نیز راه دیگری است که شما از این تگ استفاده نکنید معمولا صفحاتی هستند که به هر دلیل برای این شما نکات تجربه کاربری رعات کرده باشید یا محتویاتی است که به دلیل تکراری بودن دوست ندارید موتورهای جستجو آنها را رسد کنند با گذاشتن تگ مناسب به موتور جستجو اعلام میکنید که فلان قسمتو رو نادیده بگیر.
یه راه دیگه هم است داخل robots.txt که داخل وب مستر تولز نیز قابل تنظیم است به قسمت های از سایت که محتوای آن به صورت سرارسری در همه قسمتهای سایت تکرار میشه و محتواش تکراری هست و ممکنه مهم نباشه از توی لیست ورداشته میشه . حالا دیگر مهم نیست توی اون قسمت چه محتوایی قرار داده میشه.
3-سرعت لود سایت
یکی از سه فاکتور مهم در سئو سایت سرعت لود سایت است . سرویس های انلاینی هم موجد است که شما با مراجعه به آن ایرادات سایت برطرف میکنید . بک سری نکاتی هست که بسیاری از وب مستران باید به آن توجه کنند وقتی سرعت لود بالا باشه اولا کاربران رضایتشون بیشتر خواهد شد 2-موتورهای جستجو به راحتی محتوای سایت شما رو ایندکس میکنند.
دقت کنید جی زیپ فایل رو در هاست فعال کنید و اگر سایت شما با php طراحی شده نسخه php را در بالاترین مقدار خود بگذارید . سرعت لود صفحات با استفاده کش شروع میشه و محتوای نوشتاری شما خیلی مهمه دیده بشود و بعد الویت با عکس ها میباشد سیستم کش نیز باید به گونه ای باشد وقتی عکسی ها موقعی لود بشوند که شما با آن قسمت از صفحه اسکرول میکنید. البته اگر عکیسهای زیادی دارید و یا حجم آنها زیاد است.
دقت کنید فایل های فلش و جاوا اسکریپت ملاک اول نیستند مهم فایل های html ، عکس ، ویدیو و نحوه نمایش آن در موتور های جستجو به صورت صحیح است. هر چقدر هم سایت با محتویات جذابی داشته باشید وقتی سرعت لود صفحات پایین باشد از لحاظ تکنیکال سئو موتور های جستجو به شما کمتر اهمیت میدهند.
4-نحوه نمایش انواع محتوا در موتورهای جستجو:
اگر محتوایی که دسکتاب درست دیده میشود ولی در موبایل دیده نمیشود این یک ضعف است و سئو سایت شما در نسخه موبایل کمتر میشود. پس برای نسخه موبایل از اپلیکیشنها و یا تکنولوژی مثل فریم ورک بوت استرپ استفاده کنید .
5-برسی محتوای کم ارزش
محتوای کم ارزش شامل سه قسمت میشن
1-محتوای بی ارزش
اگر در سایت محتوای کم ارزشی دارید باید تصمیم بگیرید که ایا این محتوا را اپدیت کنید و یا برای همیشه پاکش کنید تمیمی بزرگی است که باید بگیرد مثلا در فرض کنید در سایت خود آموزش طراحی سایت شرکتی میدهید ولی این اموزش شما قدیمی هست و از تکنولوژی های روز استفاده نشده و اگر تصمیم بگیرید که یک آموزش بهتر بسازید شاید بهتر باشه آن آموزش رو حذف و یا غیر فعال کنید و کاربران را تشویق به خرید آموزش جدید بکنید این جوری پشتیبانی های سایت شما نیز به مراتب راحت تر خواهد یک مثال دیگه فرض کنید آموزش های کم ارزشی راجب کسب کار اینترنتی درست کردید و لینک های هم به صفحات ارزش مند خود داده اید این لینکها متاسفانه در بحث سئو داخلی آن چنان تاثیری ندارند پس بهتر یا اپدیت کنید یا به کل خذف کنید (تولید یک محتوای با ارزش بهتر از 10 ها محتوای کم ارزش میباشد. )
2-محتوای تکراری : که در بالا بهش اشاره کردم که باید چه کار بکنبد
3-محتویاتی با حلقه ناتمام :
حلقه ناتمام منطورم اینکه شما یه اسکریپتی نوشتی و این اسکریپت هر بار یک محتوایی تولید میکنه و هیچ گونه پایانی نداره به خودی خود این مورد مشکلی نداره ولی اگر اسکریپتی بنویسی که مثلا با گذشت هر روز یک محتوایی تولید میشه و داخلش یک سری لینک هست و این پروسه تا ابد طی میشه بهتر که این موضوع تو سایت ور دارید چون ممکنه موترو جستجو ین تصمیم بگیره که شما دارید مزرعه لینک درست میکنه در واقع داری کلاه سیاه کار میکنید .
6-امنیت سایت به همرا ه نسخه ssl
https چند سالی هست که یک ضرورت به حساب میاد و بهتر از نسخه غیر رایگان آن استفاده کنید که یک مورد امنتی نیز به حساب میاد دیواری بین کاربر و دیتابیس سایت . امنیت سایت موقعی مهم میشه که سایت شما هک میشه و اگر این قضیه ادامه دار باشه اون سایت دیگر برای موتور جستجو مهم نیست درست مثل بانکی میمونه که به جای آن که پول داخل گاو صندوق بزاره داخل خیابان میزاره به امید اینکه کسی این پول ها رو ندزده. یه نکته سایت شما نباید هم با http , https قابل مشاهده باشد پس بهتر همه به شکل ssl سبز رنگ باشد.
7-وضعیت خطا ها 301 ،404، 503
مهترین خطا در سرور و سایت این سه مورد است و بقیه موارد خیلی کم استفاده میشود .بهتر این خطا ها برای همه مشخص باشه چرا که هم به خودتان کمک می کنید و هم به موتور های جستجو
301 :وقتی که که یک صفحه از سایت از بین بره و ادرس ان صفحه رو به صفحه جدید منتقل میکنیم و بهتر ادرس صفحه به موضوع مرتب منتقل بشه اگر هم میخواهید به صورت موقت انتقال دهید از 302 استفاده کنید
404: برای صفحاتی که به هر دلیل از بین رفته و این ادرسها در وب مستر تولز مشخص است. هر لینکی چه به سایت شما و یا دیگران داده شود که وجود خارجی ندارند یک لینک شکسته به حساب می اید و قبل از اینکه به سئو تکنیکال شما زربه بزند باید این لینک ها رو درست کنید.
503: نیز مواردی که از طرف سرویس هاستنیگ به صورت موقت در دسرس نمیباشد مثلا به خاطر انتقال سرور و یا تامیرات این خطا را اعلام میکیند.
8- استفاده از بردکرامب breadcrumb
براد کرامب مانند بک اتوبان دو طرفه بدون ترافیک است با پلهای هوایی . این بردکرامپ مسیر جدبد رو برا موتور های جستجو تعریف میکند این قضیه این قدر مهم است که در وب مستر نیز در هنگام ایندکس محتوا به آن اشاره میشود و موتور های جستجو هم استراتزی سایت و سازماندهی ساختار سایت شما رو بهتر درک میکنند .برد کرامپ به شما کمک مکنه در هر لحظه در کدام قسمت از سایت قرار دارید و در ادامه تصمیم بگیرد در همان مسیر ادامه دهید یا خیر.
دیدگاهتان را بنویسید