تجربه کاربری در طراحی وب سایت
امروزه استفاده از وب سایت ها و اپلیکیشن ها حتی شبکه های اجتماعی بسیار زیاد شده از طرفی رقابت بین انها نیز بسیار نزدیک به هم است استارت اپ هایی که هر روز با یک ایده و سرویس جدید وارد دنیای وب میشوند پس بحث تجربه کاربری در این حوضه بسیار مهم شده. حتی در محصولات فیزیکی (محصولاتی که به صورت اینترنتی فروحته نمیشوند ) شرکتها برای بالا بردن فروش خود به برند سازی و تبلیغات چشم گیر و همچنین تجربه مشتریان خود اهمیت زیادی میدهند.
در سایت و اپلیکیشن های که طراحی میشوند شامل دوبخش است 1- بخش مربوط جلو که کاربر ان را میبیند و بخش دیگر عقب که مربوط به کد نویسی ها است که کاربر ان را نمیبینند و کاری هم باهاش ندارند بخش جلوی سایت که برای کاربران و استفاده انان طراحی شده ممکنه که خیلی سخت و یا راحت طراحی شده باشه . در طراحی شما باید این نکهته در نظر گرفت، کسی وارد سایت میشه هیچ گونه راهنمایی نداره و یا اموزشی ندیده در واقع مثل یک رستوران سلف سرویس میباشد که همه چیز در اختیار مشتری گذاشته شده و خود مشتری کاری را انجام میدهد.
یا یک مثال روز بزنم ثبت نام ماشین شما وارد سایت میشود و همه چیز مشخصه ابتدا ثبت نام میکنید سپس وارد سایت شده ماشین مورد نظر را انتخاب و قوانین و مقررارات را قبول میکنید و در پایان پول را پرداخت میکنید . پس در اینجا کاربر با دانش و تجربه شخصی خودش وارد سایت شده و هر کاربر دانش ها و سطح سواد متفاوتی دارند پس اگر اشخاص مختلف نتواند با سایت کار کنند از سایت ناامید میشود و ممکنه دیگه هیچ وقت وارد وب سایت نشوند. حتی ممکنه کاربر فکر کنه مشکل از خود اون هست در حالی که بر عکس میباشد.
نقش پیغام ها در تجربه کاربری:
تصور کنید وارد سایت فروشگاهی شده اید و میخاهید محصولی خرید بزنید و هر چقدر که محصولی اضافه میکنید قیمت تغییر نمیکند و یا به مرحله بعد نمیرود یا به درگاه وصل نمیشود از ان بتر هیچ پیغام خطایی نیز به شما داده نمیشود. در اینجاست که کاربر وقت زیادی رو در سایت طلف میکنه و به نتیجه نمیرسه در بین کاربرانی نیز هستند که به محظ دیدن این مشکلات از سایت خارج میشوند و دیگر به خودشون ذهمت نمیدهند. اینجاست که شما در هر دوحالت مشتری را از دست خواهید داد. و مشتری به خاطر یک خط کدی که شما اشتباه نوشته اید بره و از سایت رغیب شما خرید بزنه . در سایت های ایرانی این موضوع زیاد دیده میشود و اصلا به موضوع ux سایت اهمیت نمیدهند.
تجربه کاربری و ارطبات ان با سئو سایت:
در مباحث سئو سایت تجربه کاربری بسیار مهمه البته به این معنی هم نیست اگر شما کاملا رعایت نکنید پس در کلمه کلیدی نیز بالا نخواهید امد اما فرض کنید در کلمه کلیدی جز نفرات اول هستید پس ورودی خوبی دارید ولی تجربه کاربری شما بسیار بد میباشد و مشتریان یکی پس از دیگری از سایت خارج میشوند و این موضوع را بس از مدتی گوگل نیز متوجه میشود زیرا کاربرانی که وارد سایت میشوند چون نمیتواند جواب خود را بگیرند از سایت خارج میشوند در واقع نرخ کلیک یا ctr شما پایین و impression شما بالا میرود و اینجاست که ممکنه شما جایگاه خودتون رو از دست بدهید و بتر از همه کاربران با دیدن ادرس سایت شما ممکنه دیگر وارد سایت شما نشوند . پس اگر میخواهید بالا امدن در نتایج جستجو را تجربه کنید و با کاربران تعامل دوطرفه ایجاد کنید با یک تجربه کاربری خوب میتوانید کاربران خود را به کاربران وفادار تبدیل کنید شما باید بدانید تجربه کاربری یک موضوع دو طرفه میباشد که میتواند نیاز های تجربه یا سازمانی را تامین کند.
نقش تجربه کاربری در سایت های بزرگ فروشگاهی
یکی از عامل موفقیت این گونه سایتها صرفا قالب سایت حرفه ای فروشگاهی نیست و امروزه خیلی از مردم عادی و طراحان این اشتباه را میکنند. اگر دقت کرده باشید سایتهای فروشگاهی بزرگ نگاه میکنند ببنید مشتری از چه راهی میتواند با تنها چند کلیک به هدف خود برسد مثلا استفاده از یک سرچ سریع در سایت ، استفاده از مزیا و معایب کلی یک محصول، توضیحات کامل ، داشتن قیمت به روز و سیستم انبار داری بسیار حرفه ای ، مقایسه محصولات با یکدیگر،نظرات مردم در هر صفحات محصول همگی اینها و بسیاری دیگر باعث برند شدن و معروفیت شما در دنیای وب خواهد شد. پس اگر میخواهید آموزن ، ebay ، علی بابا ، شوید تنها داشتن قالب شبیه به ان هیچ گونه سودی ندارد بلکه باعث نقض قانون کپی رایت نیز خواهید شد. شما باید ببنید خدمات شما ایا نیاز عده ای را تامین میکنید و تمایزی میان شما و دیگر سایت های فروشگاهی است ، همچنین خدمات پس از فروش نیز میتونید ارائه دهید ، قدرت تامین محصول را دارید، تمامی این موارد در کنار هم میتواند یک تجربه کاربری خوب و موفق را ایجاد کند چیزی که شما را به یک برند در اینده تبدیل میکند.
سایت های شرکتی و تجربه کاربری در آن
بسیاری از سایت های شرکتی صرفا با گذاشتن یک سری اطلاعات کار را تمام میکنند و به اینکه میتواند با گذاشتن کاتالوگ محصول . یا گذاشتن توضیحات کامل حتی با ویدیو توجهی نمیکنند یا قیمت ها رو به صورت فایل ورد یا اکسل در اختیار بقیه نمیزارن که باعث زنگ زدن دائمی مشتری میشه ، لیست کامل محصولات را در سایت قرار نمیدهند و بازدید کننده فکر میکنه که ان شرکت اصلا همیچین محصولی تامین نمیکنه .
در سایت شرکتی به محتوایی که مینیسید دقت کنید خیلی دقیق و جذاب بنویسید سایت شما نشان دهنده شرکت شماست . اگر طراحی سایت به شکلی بی روح باشد این حس بد را نیز به بازدید کنند القاع می کند. فرض بگیرید سایت شما مانند ویترین یک مغازه است پس زیبا و جذاب طراحی کنید.
صرفا محتوایی را ترجمه نکنید و درسایت بزارید که بازدید کنند هیچ کدام از این جملات را درک نمیکند هستن سایتهای هایی که با سئو سیاه در کلمات مختلف در نتیاج بالای جستجو هستند و یک سری اطلاعات غلط یا زرد دیده میشود این سایتها بعد از مدتی دیگر ورودی خود را از دست خواهند داد.
دیدگاهتان را بنویسید