واژه‌ نامه دیجیتال مارکتینگ | اصطلاحات مختلف بازاریابی دیجیتال

B2b:

به کسب کارهایی که مشتریان آنها شامل اکثر کسب کارهای دیگر است گفته میشود. مثل خدمات سئو یا طراحی سایت که این خدمات میتواند برای هر کسی مناسب باشد.

B2c:

به کسب کارهایی که مشتریان آنها مصرف کننده نهایی هستند گفته می شوند عبارت دیگر آن Consumer to Business گفته می شود. مثل کارخانه تولید دارو یا تولید روغن

Back-End:

به قسمتی از سایت ها ، نرم افزارها، اپلیکیشنهایی که کار محاسیات را انجام میدهند و برای کاربران قابل رویت نمی باشد.

Backlink :

به لینک هایی که از خارج به سایت ما داده می شود گفته می شود. این لینک ها هر چه به موضوع سایت ما نزدیک تر باشند به  سئو سایت ما در نتیجه به کسب رتبه در نتایج جستجو کمک میکند. بک لینکها مانند زنجیرهایی هستند که به سایت ما متصل می شوند. گرفتن بک لینک باید با رعایت قوانین خاص خود پیداه سازی شوند.

Banner Ad :

بنرهای تبلیغات با فرمت های مختلف در قالب کد، عکس ، گیف ، ویدیو، نوشته در قسمتهای مختلف سایت های دیگر قابل نمایش هستند و به سایت ما لینک میشوند.

Below The Fold :

محتوایی که در پایین صفحه سایت یا اپلیکیشن وجود دارد و برای دیده شدن حتما باید به آن قسمت اسکرول کنید تا دیده شود یکی ار دلایل آن بهینه سازی صفحات وب است تا در صورت نیاز کاربر قابل نمایش باشد.

Bing :

موتور جستجو شرکت ماکروسافت می باشد که روزانه بسیار از کاربران ویندوز از آن استفاده می کنند.

Black Hat SEO :

هر اقدامی که برای فریب موتورهای جستجو به منظور کسب جایگاه در موتورهایی جستجو باشد گفته می شود و در صورتی که هوش مصنوعی این موتورهای جستجو مگوگل متوجه این کار شود سایت مورد نظر یا در کلمه مورد نظر یا کل سایت جریمه میشود و دیگر اثری از محتوای آن سایت در گوگل موجود نخواهد بود.

Blog: قسمتی از سایت است که وب مستران ، نویسندگان، یا هر کسی که دسرسی به آن قسمت دارد تولید محتوا می کنند. این قسمت برای رفع نیاز کاربران یا سرگرمی و یا هرچیز دیگری میتواند باشد.

Blogging:

کسانی که توانایی انجام تولید محتوا در یک یا چند زمینه مختلف را دارند گفته می شود.

Brand :

اسمی از نام تجاری یک شرکت یا شخص که در دنیای آنلاین یا آفلاین بر سر زبان ها افتاده و معروف شده مثل دیجیکالا، آمازون، ایبی ، علی بابا ، گوگل ، نایک، کافی کولا ، پپسی . برند نامی است که به کلیت یک مجموعه و تصویر آن از نقطه نظر مشتری اطالق می شود.

Brand awareness :

آگاهی از برند هر چقدر میزان تصویر ذهنی مخاطب از برند روشنتر باشد، دیگران از آن تعریف کنند ، خاطره خوبی با برند شما داشته باشند، برند شما موفق تر، و میزان فروش بیشتر خواهد شد.

Branding :

به مجموعه کارهایی که باعث شود برند شما از نام تجاری، لوگو، خدمات که ارائه میدهید معروف تر و بر سر زبان بیفتد گفته میشود.

Brand Slogan :

شعار برند ، یک عبارت یا جملۀ ساده، جذاب و کوتاه است که از آن در تبلیغاتی استفاده میشود.

BOT:

رباتهایی هستند که به قسسمتهایی که میتوانند دسرسی پیدا کنند سر میزندد و اطلاعات را برسی میکنند مانند کراول های گوگل که هر چند ساعت یا چند روز به سایت سر میزنند.

Breadcrumbs :

بردکرامبز یا همان خردههای نان بر گرفته از داستان هانسل و گرتل گرفته شده است.بردکرامپ چیست؟ مثلا وقتی به یک سایت فروشگاهی وارد میشود و میخواهید مانیتور بخرید ابتدا به دسته بندی لوازم کامپیوتر می روید و سپس مانیتور را انتخواب میکنید این مسیر طی شده معمولا در بالای صفحه محصولات نشان داده شده تا در صورتی که میخواهید به مسیر دیگری رفت برگشت کنید راحت باشید.

Broken Link:

لینک شکسته. وقتی روی یک لینک در هر کجایی که هستید کلیک میکنید ولی آن صفحه وجود ندارد گفته میشود. توصیه میشود باید این لینها را حذف یا به مسیر درست هدایت کنید تا سئو سایت افت نکند.یکی از بهترین جاهها برای پیدا کردن این لینکها در سرچ کنسول سایت می باشد.

Buyer Persona:

پرسوناهای خریدار یا مشتری، مجموعه های از شخصیتهای فرضی هستند که الگوهای رفتاری، اهداف، نیازها و ویژگیهای شخصیتی آنها بر اساس مشتریهای ایدهآل ما شکل میگیرد. در واقع ما نیاز آنها را با متد مختلف حدس میزنیم و پیشنهاد خرید به او میدهیم تا فروش بیشتری داشته باشیم و در نتیجه بازاریابی بهتری داشته باشیم.

Bounce Rate :

نرخ پرش طبق فرمول زیر حساب می شود.اگر درصد به دست اماده بین 25 تا 40 درصد باشد دارای صفحات ایده ال است و در صورت  بالا تر بودن بتر است البته به موارد مختلفی نیز بستگی دارد. ممکن است کاربر تنها هدفش از ورود به صفحه تنها دیدن تقویم یا خبری خاص باشد.این عدد در سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده و پیگیری است.

فرمول-بانس-ریت

Campaign:

به مجموعه کارهای مختلفی که به یک منظور می باشد گفته میشود. کمپین ها بیشتر برای افزایش فروش محصول یا معرفی یک برند می باشد که همزمان در شبکه های اجتماعی ، وب سایت ، ایمیل … اجرا میشود.

Canonical Tag :

کاننیکال کدی است که در قسمت هدر صفحه گذاشته می شود. به کمک آن گوگول متوجه می شود که محتوای درج شده در یک آدرس اینترنتی تکراری از محتوای یک صفحۀ دیگر است. در صورتی که محتوای تکراری در قسمت های مختلف سایت داشته باشید که در سئو تاثیر بدی داری به کمک این کد به گوگل بگویید که کدام محتوا را باید بررسی ًکنید.

Cache:

وقتی وارد سایتی میشوید بخشهایی از محتویات آن صفحه در مرورگر شما باقی میماند تا بار بعدی آن صفحه را با سرعت بسیار زیادی دیدن کنید. این امکان یا توسط طراحان سایت انجام میشود و یا ممکن است این قابلیت در سرور هاست نیز وجود داشته باشد.

customer acquisition cost

cac یعنی کل هزینه بازاریابی و تبلیغات تقسیم بر تعداد مشتریان جذب شده.

Captcha:

کپچا سوالاتی هستند که به منظور جلوگیری از حملات و کلاه برداری مختلف اینترنتی است این سوالات به شکلی طراحی می شوند که ربات ها قادر به پاسخ دادن به آن نیستند . کپچا می توان طراحی کرد و یا از سرویس های مختلف مثل گوگل برای پیاده سازی آن کمک گرفت. مثال: هنگامی که میخواهید با وارد کردن کلمه کاربری و رمز عبور وارد پنل مدیریتی خود شوید.

CDN:

content delivery networkیا شبکە توزیع محتوا، به شبکهای عظیم از سرورها گفته میشود که در نقاط مختلف دنیا پخش شده اند.و با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران، از طریق نزدیکترین سرور موجود، محتوا را به آنها ارائه می دهد.مثلا سایت آمازون اگر کاربری در ترکیه بخواهد وارد سایت شود  به سروری که در ترکیه یا نزدیک ترین کشوری که این سرویس وجود دارد وصل می شود تا سرعت بارگذاری صفحات سریع تر باشد.

Churn Rate :

نرخ ریزش به مشتریانی که دیگر از خدمات ما استفاده نمی کنند گفته می شود. این نرخ بیشتر برای سایت هایی مثل اشتراک فیلم کاربرد دارد.

Case Sensitive : حساس شدن به حروف بزرگ یا کوچک. مثال زمان هایی که میخواهید با وارد کردن رمز وارد حساب کاربری خود شوید.

Citation:

هر زمان که در بستر اینترنت نامی از برند یا شرکت شما برده شود فارق از لینک شدن یا نشدن یک Citation رخ داده.

Clickbait:

برای ترغیب کردن بازدید کننده به صفحه مورد نظر است مثلا شما یک تبلیغ ارز دیجیتال می بینید و هنگامی که وارد آن سایت می شوید سایت خرید فروش ماشین رو می بینید. این نوع تبلیغات فاقد ارزش می باشد.

Clickstream:

مسیری که یک بازدید کننده طی میکند تا از صفحه شما در شبکه های اجتماعی و یا سایت و غیره .. دیدن کند و بعد از ورود نیز از چه قسمتهایی از صفحات شما دیدن می کند گفته می شود . مثلا برای پیدا کردن رد پای کاربران برای ورود به سایت میتوان از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کرد.

CLV:

Value Lifetime Customer یا ارزش طول عمر مشتری. شاخصی است که نشان میدهد یک مشتری از ابتدای آشنایی با یک برند تا زمانی که رابطه خود را قطع کرده، برای تجارت ما  چقدر سود داشته است.

مثلا اگر یک مشتری در طول 2 سال از ما 10 بار قهوه خریداری کرده و هر قهوه برای ما 20 هزار تومان سود داشته باشد پس ارزش این مشتری 200 هزار تومان است.

Contact Form:

فرم تماس برای ارسال پیام

Content:

محتوا. محتوا انواع مختلفی دارد: متنی، گرافیکی، تصویری، ویدئویی و صوتی.

CMS:

Content Management System امکان مدیریت ، ویرایش نرم افازر را دارد. Cms نرم افزاری که از قبل آماده شده و بر روی سرور بارگذاری می شود.مثل cms جوملا که شما میتوانید با آن سایت استاندارد طراحی کنید و آن را مدیریت کنید.

CoDE:

به زبان برنامه نویسی برای ساخت اپ،وب سایت،نرم افزار و.. گفته می شود به کسی که این کار را انجام میدهد را برنامه نویس گویند.

Conversion:

وقتی که کاربر سایت یک عمل مد نظر شما را انجام میدهد. مثل ثبت نام در سایت، کلیک روی یک لینک، عضویت در خبرنامه، همیشه یا گاهی به سایت وارد می شود.

Conversion Rate:

به درصد کاربرانی گفته می شود که عمل مد نظر شما را انجام داده اند یا به اصطالح تبدیل شده اند. فرمول تعداد مخاطبان تبدیل شده تقسیم بر تعداد کل بازدید کننده سایت بر حسب درصد

Cookie:

به فایلی گفته می شود که توسط مرورگر به درخواست وب سایت در مرورگر بازدید کننده ذخیره می ماند. مثل زمانی که شما با وارد کردن پسورد وارد پنل خود میشوید و دفعه بعدی نیاز به وارد کردن پسورد نیست و ذخیره مانده یا زمانی که به فروشگاه سایت رفته اید و محصولی را خرید زده اید ولی پرداخت نکردید دفعه بعدی این محصول را میتوانید با رفتن به سبد خرد پرداخت کنید. البته اگر کاربران تاریخچه مرورگر را به طور کامل پاک کننده تمامی کوکی ها نیز پاک می شود.

CPC

Cost per Click: پرداخت هزینه به ازای کلیک مثل تبلیغات گوگل ادز یا دیگر تبلیغات .

CPI:

هزینه پرداخت به ازای نصب اپلیکیشن. یعنی به تعداد نصب اپلیکیش برای شما هزینه خواهد داشت.

CPL:

مخفف Lead Per Cost و به معنی هزینه به ازای هر سرنخ است. فرمول تعداد سرنخ به دست آمده تقسیم بر هزینه جذب کل بازدید کننده

CPA:

مخفف Action per Cost هزینه به ازای هر فعالیت است؛ یک مدل قیمت گذاری تبلیغات که در آن، تبلیغ دهنده زمانی باید پولی به شرکت تبلیغاتی پرداخت کند که اقدام مورد نظر او انجام شود مثل عضویت، اشتراک ایمیلی، اشتراک پیامکی .

Customer Relationship Management  :CRM

مدیریت ارتباط با مشتری است؛ یعنی روشها و ابزارهایی که شرکتها برای مدیریت بهتر مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده میکنند. نرمافزار CRM ابزاری است که به شما اجازه میدهد اطلاعات و سوابق مشتریها را ذخیره کنید و به این ترتیب، هماهنگی بهتری بین تیم خود ایجاد کنید.

CPM : cost per thousand

هزینه به ازای هر هزار بازدید.بیشتر در کمپین های تبلیغاتی کاربرد دارد و تعداد کیلیک در آن مهم نمی باشد.

Crawler:

خزنده عنکبوتی این خزنده ها در موتورهای جستجو مختلف به دنبال محتوای مختلف و مقایسه آن با دیگران است و آنها را به دسته بندی های مختلفی تقسیم و آنالیز می کنند.این خزنده ها هنگامی که کاربران اینترنت به دنبال موضوعی هستند هوش مصنوعی به کمک این رباتها محتوای مورد نظر را به کاربر نشان میدهد.

CTR: Rate Through Click

 هر چه نرخ کلیک بالا باشد نشان میدهد بازدید کننده بیشتری با دیدن لینک شما وارد صفحات شبکه اجتماعی یا سایت شده است. هر چه این درصد بزرگتر باشد رشد صفحه شما نیز بیشتر خواهد بود. فرمول تعداد کلیک های انجام شده تقسیم بر تعداد باری که لینک دیده شده بر حسب درصد

CTA : Call to Action

فراخوان عمل به دکمه ها، تصاویر و در کل بخشی از محتوا گفته میشود که کاربران را به انجام عملی مانند کلیک کردن، یا خرید محصول تشویق می کند. مثلا در زمانی که از سایتی دیدن میکنید و ناگهان پاپ آپ تبلیغاتی و یا دیدن دکمه ای با عنوان اجباری  و توضیحات هیجان انگیز بازدید کننده تشویق به کلیک کردن می کند.

DAshboard

داشبورد مدیریت هر نرم افزاری می تواند این قسمت را داشته باشد و کاربران آن به وسیله این قسمت نمودار کلی از فعالیت های نرم افزار دست پیدا می کنند و میتوانند به وسیله قسمت های مختلف آن نرم افزار را مدیریت کنند.

Deep Link

لینکی که به صفحات فرعی سایت زده می شود نه به صفحات اصلی سایت (صفحاتی که سنگ بنای سایت را تشکیل می دهند)

DDoS

Distributed Denial of Service مخفف DDoS

زمانی این حمله اتفاق خواهد افتاد که از طریق یک یا چندین سرور در نقاط مختلف دنیا با یک دیگر تشکیل چنیدین یا چند هزار ip فیک را تشکیل می دهند و به سرور وب سایت مورد نظر درخواست میفرستد تا منابع آن سرور را مصرف کند تا از دسرس خارج شود.

Direct Traffic

سایت های بزرگی هستند که موضوعات مختلف را به صورت طبقه بندی شده در اختیار کاربران می گذارد.

DoFollow Link

در سئو لینک دوفالو یا همان فالو به لینکهایی گفته میشود که موتورهای جستجو مثل گوگل یا بینگ آنها را دنبال کرده و اعتباری به صفحه مقصد میبخشند. تمام لینکهای آنالین به صورت پیشفرض DoFollow هستند. توجه داشته باشید که وقتی یک لینک Nofol    low  هم باشد، همچنان دنبال میشود و صفحه مقصد توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار میگیرد؛ اما دیگر اعتباری از وبسایت مبدا به مقصد منتقل نخواهد شد. لینکهای دوفالو در افزایش رتبه شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو، تاثیر قابل توجهی دارند و بنابراین بسیار ارزشمند به حساب میآیند.

Domain

دامنه یا آدرس اینترنتی هروب سایتی در دنیا یک نام دارد و آخر آن با پسوندهایی مثل .com یا ..ir است هر کشوری نیز میتواند پسوند مخصوص خود را داشته باشد مثلا ایران ir می باشد. مثلا نشانی سایت ما  alloweb  است و در انتهای آن پسوند آن یعنی ir است. وقتی آدرس اینترنتی را در هر مرورگری وارد می کنید میتوانید وارد آن وب سایت شوید.

Ecommerce

به صورت کلی به معنی تجارت الکترونیک . به کسی که در بستر وب میتوانید به خرید و فروش انواع کالا و خدمات انجام میدهند میگویند شخص تجارت الکترونیک انجام میدهد. این تجارت میتواند از طریق وب سایت ، اپلیکیشن ها ، یا شبکه های اجتماعی باشد. از نمونه های آن میتوان به فروشگاههای اینترنتی ، بانک های مجازی اشاره کرد.

Email Automation

وقتی یک سیتم اتوماسیونی طراحی کرده باشید که به صورت خود کار برای مخاطبان ، مشتریان، کاربران طبق دسته بندی ها و زمان بندی خاصی به صورت اتوماتیک برای مخاطبان ایمیل ارسال کند. مثلا وقتی کاربر از در سایت شما ثبت نام کنه و یک ایمیل با مزمون های مختلف برایش ارسال میشود.

Email Client

نرم افزار یا کلاینتی است که شما با استفاده از آن میتوانید برای یک یا چندین نفر ایمیل ارسال کنید. از سرویس های محبوب میتوان به سرویس جیمیل و یاهو اشاره کرد.

Email List

لیستی از ایمیل هایی است که شما از روش های مختلف به این بانک ایمیل دست پیدا کرده اید و میخواهید به صورت دسته جمعی یا جدا برای افراد ، مشتریان و غیره ارسال کنید.

Emoji

شکلک ها مختلفی هشتند که در نرم افزار وسایل ارتباطی با اشخاص وجود دارد.

Engagement

یعنی درگیر کردن افراد به محتوایی که انشار داده شده در فضای وب . مثلا پست هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر میشود و افراد آن پست را شیر میکنن ، کامنت میگزارن و غیره…

FAQ

Asked Frequently Questions  یعنی سوالات متداول مثلا در وب سایت خود مقاله یا محصولی را منتشر کردید و راجب آن محتوایی هم نوشته اید در پایان ممکن است بازدید کنندگان یک سری سوال تکراری  از شما بپرسند و به خاطر سرقه جویی در وقت خودتان سوال و جوابهایی پر تکرار را جواب میدهید و در قسمتی در سایت میگذارید تا نیاز نباشد کاربران بخواهند با شما ارتباط برقرار کنند.

Featured Snippet

به تکهای خالصه شده از محتوای یک وبسایت که گوگل آن را در صفحۀ نتایج جستجو نمایش داده تا سوال کاربر را به صورت مستقیم و بدون نیاز به ورود به صفحهای دیگر پاسخ دهد، فیچرد اسنتیپت گفته میشود. برای استفاده از این قسمت باید از کدهای اسکیما در محتوای مورد نظر استفاده کنید.

Email Marketing

ایمیل مارکتینگ در بازاریابی ایمیلی استفاده میشوند به منظور تبلیغ کردن خدمات و محصولات بک برند به صورت ایمیل .

Email Service Provider

برای اینکه ایمیل مارکتینگ انجام دهید ابتدا نیاز به یک بانک ایمیل دارید سپس با سروی سهای رایگان و غیر رایگانی مثل Mailchimp ، Mailerlite میتوان ایمیل های انبوهی در طول روز شب ارسال کنید این سرویسها قابلیت مختلفی دیگری مثل طبقه بندی کردن ایمیل و زمان ارسال نیز به شما میدهند.

Email Traffic

وقتی دیگران از طریق ایمیل تبلیغاتی شما به سایت شما وارد میشوند گفته می شود.

Engagement Rate

نرخ درگیری شاخصی است که برای سنجیش میزان تعامل کاربران با یک محتوا است و عموما در شبکه های اجتماعیمورد استفاده قرار میگیرد.

مثلا اگر پستی در شبکه های اجتماعی منتشر کنید که 100 بار باز دید داشته و 30 کامنت دریافت کرده اید تعامل کاربران 30 % بوده است.

Evergreen Content

وقتی محتوایی تولید میکنید راجب هر موضوعی و در آن به تمامی زوایا آن ، تمامی زیر عنوان های مربوط به آن صحبت میکنید ، و دیگران با دین این محتوا چیزهای جدید یاد میگیرند را محتوای سبز گویند. این گونه محتوا  به اپدیت نیازی ندارد و یا خیلی کم نیاز دارد موتورهای جستجوی گوگل به این گونه محتوا را خیلی دوست دارند.

External Link

لینک خارجی به لینکی گفته میشود که بازدید کننده را از سایت خارج کرده و به صفحهای از یک سایت دیگر هدایت کند.

Feed

خوراکی از اطالعات که میتوانید برای اهداف مختلف استفاده کنید. برای مثال، میتوانید آخرین اخبار و مقاالت یک وبسایت را با RSS Feed  آن به صورت اتوماتیک دریافت کرده و در سایت خود نمایش دهید.

Flash mob

وقتی عده ای از افراد به یک بار در یک مکان جمع میشوند و به رقص ،آواز خوانی و کارهای این چنینی انجام میدهند و معمولاافرادی هستند که از این افراد فیلم میگیرند و در شبکه های اجتماعی منتشر میکنند و از رویداد ها میتوان در بازاریابی ویروسی استفاده کرد.

FTP

otocol Transfer File  پروتوکل انتقال فایل . به وسیله آن میتوانید اطلاعات را در یک شبکه بین کامپیوترهای مختلف ارسال کرد. مثلا به وسیله نرم افزار فایل زیلا میتوانید اطلاعات را از کامپیوتر خود به سرور هاست خود به صورت امن انتقال دهید.

Funnel

قیف به مسیری گفته میشود که کاربر برای تبدیل شدن به مشتری و سپس وفادار شدن به شما طی میکنید. دلیل اینکه به آن قیف گفته میشود این است که در ابتدای مسیر، کاربران زیادی وجود دارند. اما هرچه مسیر جلوتر میرود تعدادی از این کاربران ریزش پیدا میکنند وبسایت شما را ترک میکنند و زمانی که مرحله خرید میرسد، تعداد محدودی به جا میمانند.

قیف فروش شامل چهر مرحله کلی است 1- کشف مشتری 2-جلب توجه کردن مشتری3-تبدیل کاربر به مشتری4-نگه داشتن مشتری

Forum

انجمن ها ، محلی است که افراد مختلف راجب یک موضوع و موضوعات دیگر بحث تبادل نظر میکنند مثلا میتوانند راجب تجربیات و یا خرید های خود از یک برند و برندهای دیگر بحث کنند.

Frequency

وقتی شما یک تبلیغ از نوع sms ایمیل ، ویدیو ، پاپ آپ را  از روشهای مختلف به یک کاربر در طول روز نشان میدهید فرکانس گفته میشود که معمولا این نشان دادن 2 بار در یک روز است.

Frequency Capping

برای کنترل فرکانس شما ابزاری دارید که میتوانید نشان دادن یک تبلیغ یا رویدادی را به یک کاربر خاص بیش از 2 بار نشان داده نشود.

این صفحه در حال به روز رسانی است